Vlammen :fire: - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Yvonne Vet - WaarBenJij.nu Vlammen :fire: - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Yvonne Vet - WaarBenJij.nu

Vlammen :fire:

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

05 April 2018 | Argentinië, Mendoza

Dat het Pasen was hebben we geweten, Bariloche puilde uit zijn voegen en er stond een rij van honderden kinderen om op de foto te gaan met de Paashaas. Bariloche is een westers ogend stadje aan een prachtig meer wat volledig draait op toerisme. Skiën en snowboarden in de winter, fietsen en kanoën in de zomer. Er is altijd wat te doen.

Wij maakten twee bijzonder mooie najaarsdagen mee. Dit maakte dat we Bariloche haar welbekende Circuito Chico hebben kunnen fietsen. Een parcours van dertig kilometer tussen de kraakheldere meren en over de heuvels. De dag later kozen we voor een tochtje per kano. De man die deze kano aan ons verhuurde liet ons nadien kennismaken met Argentijns meest geliefde drankje: matte. Iedereen loopt hier met een leren, plastic of metalen kopje wat uitpuild van de kruiden en in de andere arm een thermosfles. Uit het kopje steekt een ijzeren rietje waar het ingegoten water enkele minuten later kan worden gedronken. Men deelt dit bijzonder smakende, op thee lijkende drankje graag met naasten.

Toen we geen bus naar het centrum van Bariloche konden krijgen omdat we onze buskaart vergeten waren op te laden, zijn we al liftend terug gegaan. Die kleine woordjes Spaans die Sven spreekt zorgden ervoor dat we een mini gesprekje met het racemonster konden voeren. Dit terwijl hij door een hitsige poedel werd schoongelikt op de achterbank. Blij toen we een aantal kilometer later door dit omaatje gedropt werden, heelhuids. Om het leven te vieren trakteerde we onszelf maar op twee 'bolletjes' ijs per persoon, chocolade ijs voor mij natuurlijk. Of helado, zoals het ijs hier genoemd wordt. Ik denk als je nu je vuist balt en hier naar kijkt, dat dit één bolletje was. Met trots kan ik zeggen dat deze helado zeer snel soldaat kon worden gemaakt.

De laatste avond in Bariloche sloten we in stijl af met het delen van een beef de chorizo steak van 500 gram. Na het eten van dit enorm lekkere ding hoef ik zelf nooit meer mijn best te doen voor sven zo'n stukje vlees proberen te bereiden. Hij gaat namelijk nooit tippen aan deze op parrilla gegaarde unit. Nu ik dit stukje aan hem voorlees zegt hij lachend, ach proberen mag altijd haha!

Dinsdag zouden we om 9:00u beginnen aan onze 2300 kilometer lange roadtrip over de welbekende R40 richting Salta. De R40 is een noordzuid route dwars door continent Zuid Amerika. Een stukje hiervan rijden was voor ons een must. Echter, door allerlei vrije dagen en feestdagen, was onze reservering mislukt. Allerlei andere opties bekeken om toch naar Mendoza en Salta te kunnen én ook een stuk R40 te kunnen rijden. Het aantal reisdagen worden echter (helaas) snel minder en veel tijd voor andere opties waren er niet. Gelukkig lukte het ons toch om een auto te bemachtigen en croste we om 13:00 weg voor onze eerste rit van 650 km. Aardedonker was het toen we bij ons eerste slaapplaatsje aankwamen.

De eerste dag was een transitie van het groene Patagonie naar het steeds droger wordende uiteinde van deze provincie. De tweede dag stond er weer een lange rit van soortgelijk aantal kilometers op het programma. Van asfalt naar grindwegen of wegen die op onder constructie waren waar complete bouwplaatsen op stonden. Ook de plaatselijke politie zei ons vriendelijk gedag bij onze voornamen nadat ze onze paspoorten hadden gecontroleerd. Al rijdend over de pampa kwam de hele beestenboel voorbij als wilde paarden, geiten en koeien. De eindeloze rechten stukken met grote zoutvlaktes wisselden zich af met slingerweggetjes bergop. Deze dag laat heel veel elementen zien die bij een roadtrip horen!

We zijn inmiddels aan de laatste 250 km bezig en zijn in de provincie Mendoza, de wijnstreek van Argentinië! We worden nu ook meteen ontvangen tussen de grote wijngaarden. Morgen rustdag op gebied van autorijden dus hopelijk kunnen we wat malbeccies gaan proeven!

• 05 April 2018 - 11:18

Willeke:

Hallo Yvonne en Sven Wat een mooie verhalen en foto,s weer van jullie prachtige vakantie .Heb ze nu pas gelezen ,waren zelf ook op vakantie .Hele fijne dagen nog en voor straks hele goede terugreis.

• 05 April 2018 - 11:19

Joan:

Wat een heerlijk leven zeg, grote stukken dood beest wegwerken en dan naspoelen met een wijntje.
    Lijkt wel op een ideaal leven:)

• 05 April 2018 - 12:41

Anja Paalvast:

Zo heerlijk genieten van de Argentijnse wijn!!!

• 05 April 2018 - 15:45

Matt En Rianne:

Geweldig dat jullie samen zo kunnen genieten, waar is je ajaxshirt, kleurt goed bij het Spartashirt. Leuk reisverslag, geniet nog van jullie vakantie.
    Groetjes,
    Matt en Rianne.

• 05 April 2018 - 17:04

Lucy En Jan:

Hartstikke leuke verhalen. Geniet er samen van, want jullie zijn alweer over de helft. Myrthe doet het goed. Een dag later zijn we bijna kreupel. Tot ziens. Lucy en Jan Ophof

• 05 April 2018 - 22:22

Liza:

Je verhalen blijven leuk om te lezen.
    Hoop dat de tijd voor jullie langzamer gaat dan hier.
    Myrte doet het Idd goed zoals Jan en Lucy al vermelden.
    We weten dat we gesport hebben.
    Geniet er samen nog van. Tot ziens.
    Groetjes Liza

• 06 April 2018 - 06:43

Clasien:

Hoi Yvonne en Sven, wat heerlijk om jullie mooie verhalen te lezen .Geniet nog van jullie prachtige vakantie!
    Groetjes Ger en Clasien

• 07 April 2018 - 08:44

Bart En Conny Bogaarts.:

Hoi Yvonne en Sven.
    Wat een mooie reis .zijn wel een beetje jaloers.
    Vorig jaar Columbia nu Argentinië geniet er van.

Groetjes Bart en Conny.