Medellín, wat een stad! - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Yvonne Vet - WaarBenJij.nu Medellín, wat een stad! - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Yvonne Vet - WaarBenJij.nu

Medellín, wat een stad!

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

16 September 2017 | Colombia, Medellín

Medellín, de stad die we bereiken door een misselijkmakende bergrit van zeven uur. Die rit die tegelijkertijd ook zoo machtig mooi was. Waar we op een bepaald moment Santa Barbara doorkruiste op 1800m hoogte met een onbeschrijfelijk mooi uitzicht over de enorme bergketens die elkaar onophoudelijk leken op te volgen. Met in het midden een uitgestrekt diep, groen dal. Medellín is denk ik ook een stad die nooit slaapt. Hoogbouw volgt elkaar in rap tempo op en de stad is echt onnoemelijk groot. De geur van oude auto's, honderden brommers en busjes vormt het welkom. Hallo Medellín! Wat een totaal tegenovergestelde wereld in vergelijking met wat we de afgelopen dagen zagen. Ik ben dan ook super nieuwschierig wat de stad ons gaat brengen. De taxi brengt ons naar een wat hipper gedeelte van de stad die me zeer aanspreekt. Leuke moderne barretjes en allerlei internationale foods en drinks, dit bevalt me wel. We starten dan ook met een heerlijke burger en sangria en gaan slapen. De volgende ochtend heb ik een beetje buikpijn en weet niet of dit ligt aan het feit dat ik honger heb of wederom de uitlaatgassen die vanuit bed mijn neus bereiken.

Dit veranderd de rest van de dag niet. Geconcentreerd blijf ik door mijn neus ademen, dat filtert toch?! Een kleine stadswandeling, musuem bezoek en een klim naar een uitkijkpunt waarbij je over de giga grote stad heen kunt kijken. Geloof niet dat ik ooit zoiets groots heb gezien. Nadat Anouk tijdens de uber rit naar het hostel begon over het feit dat ze blij was hier niet zelf te hoeven rijden (helling proef is niet haar ding), viel de auto tot zestien keer toe uit op de heuvel. Kapot. Top! Maar na een paar schietgebedjes startte de oude Peugeot gelukkig en konden we genieten van diner bij een rooftop bar.

De volgende dag worden we door een Engels sprekende Colombiaan per taxi (heel bijzonder want haast alle drivers spreken alleen maar Spaans) naar de plek gebracht waar we met een andere local een walking tour gaan doen. De taxi driver wist ons al veel over zijn jeugd hier in Colombia te vertellen. Super interessant om te horen maar tegelijkertijd ook heel onwerkelijk, opgroeien tussen drugs criminaliteit en continue angst. Als voorbeeld toen hij jong was, werden in zijn omgeving jongeren aangespoord loopjongen te worden van de kartels, slecht veertien jaar oud. Snel geld verdienen laat hen het gevaar niet inzien en schoolmateriaal lag nog ver buiten handbereik. Deze man had gelukkig wel gestudeerd en was van plan te gaan werken in Spanje, klasse dus!

De tour was fantastisch! De man die ons begeleide was ook docent wat zijn manier van vertellen ontzettend boeiend maakte. Informatie over politiek, geschiedenis, criminaliteit, opgroeien in Medellín en de transformatie naar de stad zoals hij nu is. De gewone Colombianen hebben het ongelofelijk voor zijn kiezen gekregen en ik denk nog steeds. Ondanks alles willen zij zich juist focussen op mooie momenten en het 'drugsimago' van zich afwassen. De stad is niet meer te vergelijken met die het twintig jaar geleden was op allerlei fronten en hierdoor dus toegankelijk geworden voor toerisme. Het was een heel persoonlijk verhaal wat diepe indruk op ons maakte.

We lunchen wederom bij een super leuk, modern eet tentje en zitten nu aan het zwembad op het dak van ons hostel.

Vanavond gaan we naar een feest op de achttiende etage van een vijf sterren hotel wat ons een prachtig uitzicht zal geven. Morgen reizen we af naar Guatape om even deze drukke stad te ontvluchten voor twee dagen. Guatape is bekent om de grote rots en het vakantiehuis van Pablo Escobar.

• 16 September 2017 - 06:51

Ellie Klaassen:

Leuk allemaal

• 16 September 2017 - 10:41

Liza:

Leuk om jullie zo te volgen. Benieuwd naar het volgend avontuur.
    Kun je ook enkele foto's laten zien?
    Succes met de verdere reis.

• 16 September 2017 - 18:24

Petra De Vet:

Hoi Yvonne en Anouk, wat krijgen jullie veel moois te zien zeg. Maar ook mooie verhalen van locals. Heerlijk genieten en ik kijk weer uit naar het volgende verslag. En blijf natuurlijk goed op elkaar passen ;) Liefs mama xx

• 16 September 2017 - 19:30

Madeleine:

Leuk hoor dames.
    Veel plezier samen en blijf voorzichtig

• 17 September 2017 - 01:25

Clasien:

Hoi Yvonne en Anouk , wat leuk om jullie verhalen te lezen en al het mooie wat jullie te zien krijgen! Heerlijk samen genieten en we kijken weer uit naar het volgend avontuur!!
    Heel veel plezier samen.