Update 2 uit Kaapstad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yvonne Vet - WaarBenJij.nu Update 2 uit Kaapstad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yvonne Vet - WaarBenJij.nu

Update 2 uit Kaapstad!

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

20 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi lieve allemaal,

Tweede berichtje vanuit het zonovergoten Kaapstad. Het is nog steeds fantastisch hier en weer een hele week VOL leuke gebeurtenissen die ik graag met jullie wil delen!

Te beginnen met de serieuze zaken, in het eerste verslag heb ik al kort uitgelegd wat in project precies voorstelde. Afgelopen maandag hebben we een meeting gehad met de mensen van de Universiteit van Kaapstad, super vriendelijk en hartelijk ontvangen. Dit zijn docenten die de cursus geven waarvoor wij een E-learning gaan maken. Nu hebben we een duidelijk beeld. Het werken met een E-learning programma is voor hen een compleet nieuw iets, wij gaan dus eigenlijk voor een revolutie binnen deze faculteit zorgen. De mensen zijn allemaal ontzettend enthousiast en benieuwd hoe dit eruit komt te zien. Heel onwerkelijk dat wij deze grote stap voor hun mede mogelijk gaan maken maar dat maakt het tegelijkertijd ook super vet.

Een docent heeft ons vervolgens ook wat meer informatie gegeven over de Community Health Workers die hier opgeleid worden. Dit zijn mensen die graag iets willen betekenen voor de zieke medemens, middels de 1 jaar durende cursus krijgen zij over allerlei zaken wat te weten. Denk hierbij aan de ontwikkelingsmijlpalen van baby’s, ontwikkelingsstoornissen, HIV/AIDS, ooraandoeningen, spraakaandoeningen, verbrandingen, hersenletsel, basale anatomie, screening ect. Hierbij wordt niet heel diep op de stof in gegaan maar tot dusver dat ze overal enigszins van op de hoogte zijn. Ook leren ze handelingen die ze kunnen toepassen op de kinderen/volwassenen die zij gaan verzorgen door middel van praktijklessen. Allemaal niet super spectaculair maar wel heel noodzakelijk. De meeste mensen in Kaapstad (en waarschijnlijk de rest van Zuid-Afrika) hebben namelijk te weinig geld om naar een fysiotherapeut, logopedist, arts, dokter ect. te gaan. Vroeger was het bijvoorbeeld zo dat mensen na een beroerte helemaal geen fysiotherapeut zagen en aan hun lot werden overgelaten, puur door geldgebrek. Nu zou het zo kunnen dat deze mensen een keer geld betalen om een therapeut te zien die hen oefeningen geeft en dat de Community Health Worker deze oefeningen iedere dag met de mensen komt doen. Wanneer er afwijkende dingen zijn kan de Community Health Worker deze alsnog bespreken met de fysiotherapeut. Een super goed concept vind ik! Omdat de mensen die de zorg niet kunnen betalen nu alsnog zorg kunnen krijgen. De Community Health Workers worden namelijk vanuit de overheid gestuurd.

Het is pas sinds een jaar gestart dus er zijn nu nog maar 28 Community Health Workers, maar er is al zo ontzettend veel vraag naar dat het waarschijnlijk enorm gaat groeien komende jaren. De komende weken gaan wij al deze 28 mensen ontmoeten en met hen meelopen in de townships, dit zal heel indrukwekkend worden maar tegelijkertijd ook super leerzaam. We kunnen hen om feedback vragen over de cursus en deze vervolgens gebruiken in het ontwikkelen van ons E-learning programma. Het begin is gemaakt en ik kijk heel erg uit om deze mensen te ontmoeten!

Buiten dit natuurlijk ook veel leuke dingen: vorige week vrijdag ULTRA Festival South Africa, met veel Nederlandse Dj’s. Dit was zooooooo vet!!! De volgende dag naar Old Biscuit Mill, een markt iedere zaterdag, tientallen kraampjes waar locals vers eten bereiden en lange tafels waar iedereen dit op eet. Super gezellig en onwijs lekker, beter after festival ontbijtje was er niet en hier zal ik waarschijnlijk vaker te vinden zijn, HEERLIJK. ’s Avonds de eerste braai gehad in ons huis, braai is Afrikaans voor BBQ. Lekker buiten eten, ook dit was lekker. De dag erop Lionshead beklommen. Een bergtop die haast overal waar je staat in Kaapstad te zien is, klim van 1,5 uur maar resultaat mocht er zijn. Super mooi uitzicht over heel Kaapstad!

Deze week zouden we eigenlijk al mee gaan lopen met de Community Health Workers alleen ging dit om een of andere reden niet door. Dus flink veel tijd gestoken in het maken van ons projectplan, een vereiste voor school. Geen leuk werk maar deze was er gelukkig binnen 3 dagen doorheen geknald. Als beloning lekker twee dagen liggen bakken op het strand. Vandaag naar een traditionele Afrikaanse markt geweest en een Afrikaans gewaad gekocht (carnaval 2016 outfit binnen??!). Onwijs veel mooie handgemaakte spullen dus papa en mama bereid jullie voor want ik ga bij deze wat ruimte in jullie koffers reserveren hihi. Morgen naar de pinguïns en naar Kaap de Goede Hoop en zondag naar Robbeneiland. Drukke planning maar er is hier zo ontzettend veel te doen!! Een bucketlist van bijna 25 items dus wordt proppen om dat in 17 weken te krijgen.

Zo alles toch weer in een verhaaltje gekregen, volgende week weer een update!!

LIEFS

• 20 Februari 2015 - 22:15

Petra De Vet:

Hoi Yvonne, super weer te lezen dat je het goed naar je zin hebt. Lijkt mij ook erg boeiend om straks met de community health werkers mee te lopen. Geniet vooral er we kijken weer uit naar je volgend berichtje. Oja we zullen in April maar een lege koffer extra meenemen ;) groetjes xx

• 20 Februari 2015 - 22:16

Pa:

Ruimte in koffer is er niet want daar moet straks wijn in komen.:-)
    Gaat lekker! !!!

• 20 Februari 2015 - 23:19

Lena:

Hei Yvonne, super gaaf wat jij daar allemaal meemaakt. Lijkt me wel bijzonder om mee te mogen lopen met de community health workers in the townships, dan kom je in wijken waar de touristen niet komen, denk ik. Je hebt een goeie mix van werk en ontspanning. Geniet er van!! Leuke foto's!! Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Groetjes X Leon en Lena