KLAAR VOOR VERTREK! - Reisverslag uit Gilze, Nederland van Yvonne Vet - WaarBenJij.nu KLAAR VOOR VERTREK! - Reisverslag uit Gilze, Nederland van Yvonne Vet - WaarBenJij.nu

KLAAR VOOR VERTREK!

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

05 Februari 2015 | Nederland, Gilze

Morgen is het dan eeeeeeindelijk zover! Na ruim een half jaar voorbereiden eindelijk richting Zuid-Afrika! Na een SUPER FANTASTISCH afscheidsfeest en een leuke avond met vriendinnen gisteren gaat het echt gebeuren. Via hier wil ik jullie op de hoogte houden van wat ik doe, zo zien jullie ook een beetje wat ik mee maak .

Ik heb voor school de minor internationalisering gekozen wat betekent dat ik naar het buitenland moet. Keuze: Zuid-Afrika. Hierna zijn we opzoek gegaan naar een leuk project waarmee we ons vier maanden kunnen gaan vermaken. We zijn in contact gekomen met de UCT (Universiteit van Kaapstad) en zij hadden een leuk project voor ons.

Kort gezegd gaan we schriftelijk lesmateriaal omzetten in een E-learning programma, dus elektronisch maken. Dit programma (gericht op de zorg) wordt gegeven op de UCT en gevolgd door community health workers, dit zijn mensen uit de lokale omgeving die graag iets willen doen voor de zieke mensen. Zij zijn echter laag geschoold en krijgen middels dit programma meer inzicht in hoe om te gaan met deze mensen en de achtergrond van de ziekten. De eerste weken zullen bestaan uit het observeren van deze community workers, hierbij gaan we mee de revalidatiecentra en opvangtehuizen in waar zij werken. We gaan bekijken wat er volgens ons verbeterd kan worden, wat zij zelf als verbeterpunten zien en in hoeverre ze de kennis echt toe passen op de werkvloer. Buiten de opdracht is dit dus ook een leuke manier om met de lokale bevolking in contact te komen, duiken we ook gelijk in de Zuid Afrikaanse cultuur . Na deze observatie weken gaan we aan de gang met het lesmateriaal om dit op een zo leuk en leerzaam mogelijke manier in een E-learning te gaan verwerken.

Morgen zullen we om 15:20 vliegen vanaf Brussel, we hebben een tussenlanding in Istanbul van vijf uur en gaan vervolgens via Johannesburg naar Kaapstad. Gelukkig vliegen we met vijven dus zullen we de tijd wel in kunnen vullen. In totaal 20 uur onderweg, heeeeele lang reis maar goed uiteindelijk wordt je beloont met 30 graden en een zonnetje (hiermee wil ik niemand jaloers maken hoor ;p), dus iets moois om naar uit te kijken hebben we zeker! In Kaapstad aangekomen worden we naar ons studentenhuis gebracht, hier zullen we met 16 studenten de komende vier maanden door gaan brengen.

Goed, de kop is eraf, het eerste verslagje staat erop! Jullie zullen snel iets horen van de eerste ervaringen daar!

LIEFS

• 05 Februari 2015 - 18:30

Simone:

Have fun zussie!

• 07 Februari 2015 - 13:45

Petra De Vet:

Lieve schat, hopelijk heb je een goede vlucht gehad. Geniet van Zuid Afrika en alles wat je daar gaat beleven. Succes met je opdracht. Veel plezier en zorg goed voor jezelf en elkaar xx

• 08 Februari 2015 - 14:38

Carolien Van Der Veeken:

Hopelijk zijn jullie na een goede reis nu ff aan het bijkomen! Geniet van deze mooie ervaring!