Laatste twee weken zijn ingegaan.. - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Yvonne Vet - WaarBenJij.nu Laatste twee weken zijn ingegaan.. - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Yvonne Vet - WaarBenJij.nu

Laatste twee weken zijn ingegaan..

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

27 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hoi lieve allemaal!

Het begint nu echt ten einde te lopen hier. Over twee weken zit ik alweer in het (hopelijk) warme Nederland en verlaat ik dit PRACHTIGE land. Maar goed zo ver is het gelukkig nog niet en de afgelopen weken heb ik weer een hoop leuke dingen gedaan!

2 weken geleden was ons product eindelijk af wat wij aan de University of Cape Town aan konden bieden, namelijk de E-learning. Het was dus ook tijd voor de RCW’s om deze E-learning te komen testen. Dit zijn vrouwen afkomstig uit townships dus het was een hele happening voor ze. De meeste hadden namelijk nog NOOIT met een computer gewerkt. We hielden rekening met een laag instapniveau maar toen de meeste niet eens wisten wat ze met een muis konden doen vielen we wel even achterover van onze stoelen af. Maar wel super leuk om ze dat allemaal te leren. Uiteindelijk konden ze allemaal een computer aan en uit zetten, internet op starten en met onze E-learning werken. Dat kunnen wij ons nauwelijks meer voorstellen hoe weinig computer skills zij hadden. Aan het einde van de dag pakten ze allemaal hun smartphone erbij en moesten er vanuit alle hoeken foto’s van ze worden gemaakt, werkend achter de computer. Haha nog al iets wat in Nederland de normaalste zaak van de wereld is maar zij waren allemaal ontzettend trots op de foto’s. Al met al een geslaagde dag.

Ohja en afgelopen twee weken the real Africa feeling kunnen ondergaan want ik denk dat we wel 5 dagen zonder stroom en heet water hebben gezeten. Mensen jatten complete stroomkabels van de straat weg en dan zitten wij met de gebakken peren…. De afhaalmaaltijden waren niet aan te slepen en ook de kaarsen maakte overuren, wel een gezellig sfeertje maar heel handig was het niet.

Ook zijn we afgelopen week een nachtje naar Stellenbosch geweest. Die naam komt sommige misschien wel bekend voor die veel in de wijnspeciaalzaken komen of gewoon de Gall&Gall. Het is namelijk een klein dorpje wat uit zijn voegen barst van de wijnboerderijen. Volgens mij zaten er om Stellenbosch wel 133!! Na drie maanden niet meer te hebben gefietst kozen we ervoor om hier een Bike Tour te gaan doen in combinatie met twee Wine Tastings met chocola. Fietsen kon ik gelukkig nog en wijn drinken was ik in de afgelopen dagen ook nog niet verleerd, en chocola……. HEERLIJK, het was gelukkig ook lekker weer dus we hadden het goed getroffen die dag. Want de winter is echt aangebroken hier, temperaturen zijn niet veel beter dan in Nederland op dit moment en regen wisselt zich af met stapelwolken en heel af en toe komt het zonnetje nog wel een door. Maar echt zoals in februari en maart zullen we het helaas niet meer gaan zien.

Nou na het fietsen in Stellenbosch hadden Sanne en ik het weer helemaal te pakken. In het weekend hadden we weer fietsen gehuurd en een mooie tocht in Kaapstad gemaakt. 50 kilometer door de bergen met een tussenstopje bij een Foodmarket, natuurlijk! ’s Avonds lekker in het centrum gegeten onder genot van een Afrikaans bandje, wat een sfeer maken die mensen zeg! Veel mensen die op tafels stonden te dansen en iedereen wordt bij gehoor van muziek in een keer dikke vrienden. Het was een groot dans festijn!

Ook onze scriptie is vandaag zo goed als afgerond dus we hebben nog dik twee weken om lekker te gaan genieten. Want er zijn nog een hoop dingen die ik nog één keer wil doen voordat ik terug ga naar NL. Dus ik ga, net als gewoonlijk, gewoon lekker door met genieten! Wat een onbeschrijfelijk mooi land is het toch..

LIEFS!!

• 27 Mei 2015 - 18:06

Toon En Rianne:

Wat een leuke dingen doen jullie allemaal zeg. En gelukkig ook de scriptie en de e-learning nu af!! Heerlijk lijkt me. Geniet maar lekker van de laatste 2 weken!!
    Liefs

• 27 Mei 2015 - 20:33

Petra V Engelen:

Geniet nog van je laatste paar weken

• 27 Mei 2015 - 22:21

Pa:

Na zelf daar geweest te zijn kan ik me je verhaal helemaal voorstellen. Je hebt gelijk het is echt een mooi land!!!!!
    Fijn dat je klaar bent met je opdracht en inderdaad geniet nog maar een paar dagen.
    Toch fijn om te weten dat je over twee weken weer bij ons bent.

• 27 Mei 2015 - 23:32

Mama:

Hoi Yvonne, wat heerlijk dat je opdracht en de scriptie zo ver klaar zijn. Super gewerkt. Geniet inderdaad nog van de laatste weken in Kaapstad. En wij kijken weer uit naar je thuiskomst xx

• 28 Mei 2015 - 17:23

Toon:

als ik dit zo lees/begrijp is het voor jou allemaal heeeel veeeel genieten; juffrouw Yvonne in de klas. vind ik ook leuk:); een geheel andere wereld, waarin mensen met andere dingen gelukkig zijn denk ik; geniet er nog maar van zolang je er bent; tot over enkele weken

• 30 Mei 2015 - 21:45

Willeke:

Hallo Yvonne leuk is je verhaal weer en mooi je foto,s geniet nog van je laatste weken alvast een hele goede terug reis en tot ziens weer in Gilze Groetjes Willeke

• 31 Mei 2015 - 16:27

Lena:

Hei Yvonne
    Wat fijn dat jullie je opdracht en scriptie afgerond hebben. Dat de vrouwen uit de townships nog nooit met een computer gewerkt hebben heeft er mss mee te maken dat ze voor hun niet betaalbaar zijn. Wat zullen wij jouw verslagen (verhaaltjes) missen. Toch iedere keer super leuk om ze te lezen. Geniet nog van je laatste dagen daar, en alvast een hele goede terugreis gewenst, en tot ziens inn Gilze XX Léon en Lena