Wauw, eerste maand zit er alweer op - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yvonne Vet - WaarBenJij.nu Wauw, eerste maand zit er alweer op - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yvonne Vet - WaarBenJij.nu

Wauw, eerste maand zit er alweer op

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

06 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi lieve allemaal!

Inmiddels al een maand in Kaapstad en het klinkt heel clique maar wat gaat de tijd toch snel! Het idee dat er al een kwart op zit vindt ik ontzettend raar. Ook deze week weer fantastische dingen meegemaakt:

Te beginnen met het weekend van de roadtrip en de bungeejump. Wat heb ik me toch opgevreten daar boven op die brug, alle stoere praatjes van te voren in de auto waren even heel ver weg haha….. Uiteindelijk sta je dan op dat randje van een afgrond van pakweg 300 meter en knap je ff met 120 zon 210 meter naar beneden, FANTASTISCH!!! Wat een ongelofelijke adrenaline kick krijg je daar van, toch mooi maar even overwonnen! De rest van de route die we dat weekend hebben gereden was echt fantastisch mooi, overal omringd door groene bergen en enorme landschappen.

De dag erna op een onwijs mooie plek ontbijt gehad aan het water en vervolgens de eerste van de big 5 gespot: de olifant! Tussendoor een stop gemaakt bij Ronnies Sex Shop wat ik wel grappig vind om even toe te lichten. Dit is namelijk een pub in de middle of nowhere en het liep ook voor geen meter in de eerste instantie, de naam was toen nog Ronnies shop. Dus deze slimme man bedacht om het woordje sex er tussen te plakken, en jaaaaa hoor: nu loopt het tentje als een trein, onwijs grappig.

Toen brak de werkweek aan. We gingen naar de meest criminele township van Kaapstad: Mitchells Plain. Met de RCW’s gingen we campagne voeren om gehoorschade onder de aandacht te brengen, het was namelijk International Hearing Day. We gingen naar het lokale gezondheidscentrum in deze township, honderden mensen welke op lange banken zaten te wachten voor medische hulp. Soms konden zij hier de hele dag zitten en wachten voor simpele interventies. Zwangere vrouwen alleen in een kamer die op het punt van bevallen stonden zonder enige specialist erbij, onwijs zieke kinderen met moeders smekend om hulp noem het allemaal maar op. Simpelweg te weinig specialisten aanwezig om deze massale groep mensen te kunnen helpen.

Vanuit de auto, rijdend door de township, zag je de criminaliteit. De RCW vertelde dat veel kids al verslaafd zijn aan de Crystal Meth en dat zij zich aansluiten bij gangster groepjes omdat je als individu niks betekend in deze maatschappij. De scholen fungeren voor de kinderen als een crimineel hol waar ze drugs dealen, vechten en meiden misbruiken. Ze hebben niks te verliezen omdat er ook niks is. De werkeloosheid in deze township is ook enorm. Overdags zie je honderden mensen op straat rond dwarrelen, beetje BBQ’en of zoeken in prullenbakken naar bruikbare spullen. Het was voor ons dan ook niet toegestaan om uit de auto te komen, het apartheidsgevoel heerst hier nog ontzettend en dus ook de haat tegen blanken. Het is voor de RCW’s dan ook ontzettend moeilijk om hier hun werk te kunnen doen omdat het criminaliteitsniveau ontzettend hoog ligt. Een huisbezoek die dag ging dan ook niet door omdat het op dat moment niet veilig was in die omgeving en wij dus om moesten draaien met de auto. Onwijs confronterend om deze township te zien, rillingen dat de realiteit ook zo kan zijn.

Zoals iedere week, buiten deze indrukwekkende dagen ook tijd voor ontspanning. Gisteren heel de dag op het strand geweest en ’s avonds volle maan gekeken. Vandaag naar een onwijs leuke food market geweest. Dit is iets wat ze in Nederland ook moeten gaan introduceren. Een grote ruimte vol met kraampjes waar je al het eten kunt kopen wat je je maar kunt bedenken. Er staan in het midden onwijs lange tafels waar iedereen dan vervolgens gezamenlijk aan het eten is onder gezelschap van een leuk bandje. En nog betaalbaar ook daar worden studenten blij van!

Zoals jullie lezen vermaak ik me dus nog steeds heeeeeeeeeeeel goed en trouwens thanks voor al jullie leuke reacties op mijn verslagen! SUPER LEUK!!

Ohja en trouwens, jullie zullen vast wel over de bosbranden gehoord hebben: IK ZIT VEILIG. Dan weten jullie dat ook!

LIEFS!

• 06 Maart 2015 - 22:54

Lena :

Nou Yvonne, wat een totaal andere wereld. Het is heerlijk om jouw verslagen te lezen. Zo reizen we een beetje mee haha. De bungeejump vind ik echt wel stoer van je hoor.Wat een indrukwekkende werkweek heb je er weer opzitten. Poeh! Wat confronterend zeg! Fijn dat er dan toch weer tijd voor ontspanning is. Wij maakten ons al zorgen i.v.m. de bosbranden. Fijn te weten dat je veilig zit.
    Ik kijk weer uit naar je volgend verslag! Groetjes X lena

• 07 Maart 2015 - 12:41

Clasien:

Hoi yvonne wat indrukwekkend wat je daar allemaal meemaakt ,en wat fijn dat je ook tijd genoeg hebt voor onspanning want dat heb je wel nodig na z'n indrukwekkende week.
    En wat een mooi filmpje van je bungeejump, zo te zien vond je het niet eng,met een flinke smile op je gezicht sprong je naar beneden,ik zelf kreeg het er benauwd van, maar wat een ervaring voor jou.Wij kijken weer uit naar je volgend verslag.
    Liefs Ger en Clasien

• 08 Maart 2015 - 20:12

Pa:

Inderdaad het gaat snel. We zijn al bijna aan het inpakken om naar je toe te komen. Ik